Az adatok pásztora

2015.04.11.
 
A vállalati informatika elmúlt két évtizede arról szólt, hogy lehetőleg minél több adatot gyűjtsenek be: az értékesítésről, a pénzügyekről, a tranzakciókról, az ügyfelekről. A dolog talán jól sikerült, különösen, amikor a közösségi hálózatokból is ömleni kezdtek az adatok. Így aztán egyre inkább az lett a kérdés, hogy mit is csináljanak ezekkel az adatokkal. 

A rejtélyes puzzle
A vállalati adatvagyon most nagyjából úgy néz ki, mint amikor a dobozból kiöntjük a puzzle darabkáit. Némelyik a képes oldalával felfelé hever az asztalon, másoknak csak a hátoldala látszik, sok esetben az egyik darabka takarja a másikat – hoz egy érzékletes példát Georgiu Achilles, a CEU Business School MSc in IT Management Program igazgatója.

Sokáig az alapján próbáltuk kitalálni a teljes képet, hogy mi látszik az egyes elemeken – folytatja a szakember. Viszont egy homokszínű darabka lehet egy labrador, de akár homokos tengerpart része is. Manapság talán már képesek vagyunk kirakni a puzzle keretét, de csak ritkán tudjuk összeilleszteni az egyes elemeket, még ha az összes darab a képes felével is fekszik az asztalon. Az üzleti világnak viszont a teljes képre lenne szüksége, hogy abból azonnal választ kaphasson egy-egy felmerülő konkrét kérdésre – nem törődve azzal, hogy magát a képet milyen módon rakták ki…


Ez a kép – vagyis az adatokból kinyerhető információ és tudás – ugyanis minden vállalat számára rendkívül értékes. Az adatelemzés régi tudományág, amelynek művelői számára egyre újabb és újabb eszközök állnak rendelkezésre. A Nagy Adat életre hívta a data scientist foglalkozását is, akinek már az üzleti területre is komoly rálátással kell bírnia.

Az adatpásztor lehetőségei

Legyen az első az, hogy új módszereket és lehetőségeket találhat a vállalatnál már meglévő adatok kiaknázására.

Egy lépéssel továbbmenve, számtalan ingyenes vagy fizetős külső adatforrással egészítheti ki a cégnél felhalmozott adatokat, új kontextusba helyezve vagy új dimenziókkal kiegészítve azokat. Az újonnan felfedezett összefüggések már új bevételi forrásokat is feltárhatnak.

Közben természetesen rendkívüli figyelmet kell szentelnie az adatbiztonságnak: a vállalat jövedelemtermelő képességében elfoglalt helyéhez méltó védelemben kell részesíteni a lényeges adatokat. Mindeközben pedig nem szabad megfeledkezni arról, hogy a vállalati adatvagyont „egészségesen” kell tartani: ki kell alakítani azokat a folyamatokat és rendszereket, amelyek minden pillanatban gondoskodnak az adatok pontosságáról, megbízhatóságáról és elérhetőségéről.

Ám ezek egyike sem olyan feladatkör, amely a maga teljességében kezelné a vállalati adatvagyont és annak minél hatékonyabb felhasználását. Felvállalhatná éppen az informatikai vezető (cio) is, de neki enélkül is épp elég dolga van. Így kerül a képbe egy új vezető, a chief data officer (cdo). Nem is annyira ritka jelenség: a Gartner előrejelzése szerint 2015 végére a globális szervezetek negyedénél lesz kinevezett cdo.

Az adatpásztor lehetőségei

Legyen az első az, hogy új módszereket és lehetőségeket találhat a vállalatnál már meglévő adatok kiaknázására.

Egy lépéssel továbbmenve, számtalan ingyenes vagy fizetős külső adatforrással egészítheti ki a cégnél felhalmozott adatokat, új kontextusba helyezve vagy új dimenziókkal kiegészítve azokat. Az újonnan felfedezett összefüggések már új bevételi forrásokat is feltárhatnak.

Közben természetesen rendkívüli figyelmet kell szentelnie az adatbiztonságnak: a vállalat jövedelemtermelő képességében elfoglalt helyéhez méltó védelemben kell részesíteni a lényeges adatokat. Mindeközben pedig nem szabad megfeledkezni arról, hogy a vállalati adatvagyont „egészségesen” kell tartani: ki kell alakítani azokat a folyamatokat és rendszereket, amelyek minden pillanatban gondoskodnak az adatok pontosságáról, megbízhatóságáról és elérhetőségéről.

Feladatok garmadája
De ki is ez a megmentő, mik lesznek a feladatai és mit kell tudnia? Georgiu Achilles kiemeli, hogy a cdo C- (chief-) szintű üzleti vezető, vagyis a legfelsőbb menedzsment tagjai közé tartozik, a második vagy a harmadik vonalban. Ebből adódóan nem programozó, elemző vagy adattudós. Ugyanakkor műszaki szempontból is ért az adatokhoz, és ami még lényegesebb, képes meglátni a bennük rejlő üzleti lehetőségeket. Egy iparági definíció szerint a cdo olyan üzleti vezető, aki az üzleti célok elérése érdekében alakítja ki és hajtja végre az adat- és elemzési stratégiákat. Definiálja, kifejleszti és implementálja mindazokat a stratégiákat és módszereket, amelyek révén a szervezet begyűjti, kezeli, elemzi és menedzseli az adatállományát. Korántsem utolsósorban pedig az adatok hatékonyabb és kreatív felhasználásával új üzleti lehetőségeket tár fel. Összességében az ő felelőssége, hogy üzleti erőforrást kreáljon a vállalati adatvagyonból és azt a versenyképesség javítására használja fel.

Bátorság!
A szerteágazó felelősségi és feladatkör persze szerteágazó képességeket is igényel. Az üzleti és némi műszaki tudás az alap, de erre még számos egyéb tulajdonságot is fel kell húzni. Jó kommunikátorként képesnek kell lennie befolyásolni a többi üzleti területet. Nem csak meg kell fogalmaznia a távlati célokat, hanem üzleti vezetőként végig kell tudnia vinni az ehhez szükséges változásokat, és eközben nem szabad megfutamodnia a konfliktusok elől. Mindehhez pedig magas szintű problémamegoldó képességeknek kell társulniuk. „Pontosan ilyen vezetőket fogunk képezni a CEU Business School ősszel induló MSc in Business Analytics programjában”, teszi még hozzá Georgiu Achilles.

A cikk először az it-business magazinban jelent meg.
As an Opinion Leader his personal objective is to burn pictures in people’s mind via metaphors and visual stories in order to transform them into future e-Leaders, who understand technology evolution and the adaptation to everyday business environment with main emphasis on the human aspect and the personalised motivation.
 
 
 
Véleményvezérként elsődleges célja, hogy képeket rögzítsen az emberek fejébe metaforák és vizuális történetek segítségével annak érdekében, hogy e-Vezetőkké formálja őket, olyan emberekké, akik megértik a technológia fejlődését és képesek megfelelően adaptálni azt a mindennapos munkakörnyezetben kiemelt hangsúlyt fektetve az emberi oldalra és a személyre szabott motivációra.
 
 
Ως διαμορφωτής της κοινής γνώμης ο προσωπικός του στόχος είναι να χαράξει εικόνες στο μυαλό των ανθρώπων με τη χρήση μεταφορών και οπτικών ιστοριών, προκειμένου να μετατραπούν σε μελλοντικούς διευθύνοντες που κατανοούν την εξέλιξη της τεχνολογίας και την προσαρμογή της στο καθημερινό επιχειρηματικό περιβάλλον, με κύρια έμφαση στον ανθρώπινο παράγοντα και τα εξατομικευμένα κίνητρα.