Szakemberek a jövőnek

2014. 07. 08.
Nem csak a régióban, de a kontinensen is az elsők között kezd adattudósok képzésébe a Közép-Európai Egyetem (CEU). Ehhez több, eddig különálló diszciplínát vegyítenek egyetlen képzésben.

A Nagy Adat „berobbanása” nem csak műszaki-technológiai kihívások elé állítja a vállalatokat. Sokkal nagyobb gondot okoz, hogy megtalálják azokat a szakembereket, akik értelmezni és üzletileg hasznosítani is képesek lesznek ezeket az adatokat. A Gartner számításai szerint a következő néhány évben több mint 4,4 millió új állás keletkezik a világon az üzleti elemzések támogatására. A nagy hiány miatt jól meg is fizetik őket: az éves átlagkereset már eléri a 100 ezer dollárt.

Cégek az adat körül
Nem véletlen ez a nagy hiány. Az üzleti világban használható adattudós ugyanis nem pusztán adatelemző, hanem annál jóval több. Ért valamennyire a technológiához, a statisztikához, de egyúttal üzleti gondolkodású is, ismeri az üzlet nyelvét és problémáit. Nem csak az összefüggéseket ismerni fel az adatok között, hanem képes az adatokból információt kinyerni, abból pedig üzleti tudást, versenyelőnyt, plusz profitot kovácsolni.
Ilyen sokoldalú szakembert a hagyományos iskolák nem tudnak kitermelni. „Ez adta az ötletet, hogy meglévő tantárgyak sszefogásával és újak kidolgozásával célzott adattudóst-képzést kínáljunk a CEU-n”, mondja Georgiu Achilles, az új képzés egyik ötletgazdája és kidolgozója. A leendő adattudósoknak négy tudományterülettel kell megismerkedniük: a közgazdaságtannal, a menedzsmenttel, a statisztikával és az információs technológiákkal.
A nagy különbség pont az a hasonló (egyelőre leginkább amerikai) kezdeményezésekkel szemben, hogy a CEU-n, és azon belül is a Business Schoolon sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnek az üzleti és vezetési ismeretekre. Máshol inkább csak a technológia és a statisztika kerül előtérbe, ami persze fontos, hogy elemezni tudják az adatokat. Ám gazdasági és vezetési tudás nélkül nem tudják majd lefordítani ezeket az elemzéseket üzleti haszonná, nem lesznek képesek olyan szervezeteket, folyamatokat kialakítani, amelyek az adatok hasznosítása köré épülnek – érzékelteti a fő szempontokat Georgiu Achilles.

Üzleti megközelítésben
A CEU és CEU Business School tervezett tanmeneteiben ezért vegyesen találhatók meg a fenti szakterületek különféle tantárgyai. A kötelező kurzusok között van matematika és statisztika, informatikai menedzsment, mikroökonómia, adatelemzés, számítástechnikai ismeretek vagy éppen az információk életciklus-menedzsmentje. Mindezeket olyan választható tárgyak egészítik ki, mint a digitális marketing, adatvizualizáció, információbiztonság és adatvédelem vagy a globális pénzügyi piacok. Bizonyos tantárgyak eddig is megvoltak a CEU egyes képzésein, míg másokat (például az adatvizualizációt) kimondottan az új kurzushoz dolgozzák ki. Része a tanulmányoknak a gyakorlati foglalkozás is: a diákoknak egy projektmunkában is számot kell adniuk arról, mennyire voltak képesek elsajátítani a tanultakat.
Georgiu Achilles hangsúlyozza, hogy egyáltalán nem csak informatikusokat várnak. Mivel msc szintű képzésről van szó, egy alapfokú diploma (ba vagy bsc) megléte feltétel, de az lehet közgazdasági, statisztikai, mérnöki vagy éppen társadalomtudományi is. A technológia csak annyiban van jelen, hogy a diákok megismerjék az adatelemző eszközök használatát, de nem programozók képzése a cél. „Üzleti oldalról közelítjük meg az adatelemzés tudományát. Nem programozókat és nem is gazdasági felsővezetőket akarunk kibocsátani, hanem pontosan olyan szakembereket, akik képesek együttműködni a szoftverfejlesztőkkel, specializált adatelemzőkkel, miközben az elemzések eredményét érthető formában tálalják a menedzsment számára”, teszi hozzá a CEU Business School oktatója.
A képzés 2015 őszén kezdődhet, addig még hátravan a New York-i akkreditációs folyamat. Az új tantárgyak is készen állnak legalább vázlat szinten, de némelyiknek már a teljes tananyaga megvan. Már folyik a technológiai partnerek toborzása is: az IBM egészen biztosan támogatja a képzést, de számos további vállalat is érdeklődött.

A cikk eredetileg az it-board magazinban jelent meg.
As an Opinion Leader his personal objective is to burn pictures in people’s mind via metaphors and visual stories in order to transform them into future e-Leaders, who understand technology evolution and the adaptation to everyday business environment with main emphasis on the human aspect and the personalised motivation.
 
 
 
Véleményvezérként elsődleges célja, hogy képeket rögzítsen az emberek fejébe metaforák és vizuális történetek segítségével annak érdekében, hogy e-Vezetőkké formálja őket, olyan emberekké, akik megértik a technológia fejlődését és képesek megfelelően adaptálni azt a mindennapos munkakörnyezetben kiemelt hangsúlyt fektetve az emberi oldalra és a személyre szabott motivációra.
 
 
Ως διαμορφωτής της κοινής γνώμης ο προσωπικός του στόχος είναι να χαράξει εικόνες στο μυαλό των ανθρώπων με τη χρήση μεταφορών και οπτικών ιστοριών, προκειμένου να μετατραπούν σε μελλοντικούς διευθύνοντες που κατανοούν την εξέλιξη της τεχνολογίας και την προσαρμογή της στο καθημερινό επιχειρηματικό περιβάλλον, με κύρια έμφαση στον ανθρώπινο παράγοντα και τα εξατομικευμένα κίνητρα.